26 Ekim 2021 Salı

Yolda / Jack Kerouac

90'lı yılların ortaları. Lise bitmiş, kafa gitmiş, önümde koskocaman bir boşluk uzanıyor. Ne yapacağımı, nasıl yapacağımı bilmeden düşmüşüm yere. Düştüğüm yerde de sığabileceğim kadar bir delik. İçine girsem mi girmesem mi diye düşünürken her şey bir anda tepetaklak oldu, ben deliğin içine düştüm. O zamanlar çok güzeldi tabi bu, ama zaman geçtikçe düşmeseydim de kafam normal şekilde çalışmaya devam etseydi diye iç geçirerek hayıflanmışlığım çoktur. Geçmişi değiştiremiyoruz işte. Bu yüzden adım atarken dikkat edin, düşeceğiniz yerleri, gireceğiniz delikleri ince eleyip sık dokuyup öyle belirleyin.

Yolda / Jack Kerouac

Taksim Meydanı'nda depo gibi bir yeri kitabevi yapmışlar. Kitabevleri ve kütüphaneler iyidir mantığıyla girmişim içeri. Daha yeni düşmüşüm ya delikten içeri, kendime okuyacak değişik ve enteresan şeyler arıyorum. Kitapçılardan birine değişik bir şeyler arıyorum, önerebileceğiniz bir kitap var mı dedim. Adam 3 kitap adı saydı. Esrar, Maldoror'un Şarkıları ve Yolda.

"Ama önce Yolda'yı oku, sonra diğerlerine geçersin." dedi. Adı Medar'dı kitapçının. Artık aramızda değil, anısıyla yaşamaya çalışıyoruz. Onun tavsiyesi üzerine sağda solda her yerde arayıp bulduğum kitabı bir solukta okuyup bitirdiğimi hatırlıyorum. Acayip etkilemişti tabi. Otostopla çıkılan 47 eyaletlik bir yolculuk, Amerika'yı baştan uca dolaşıyorsun. Daha ne olsun...

Jack Kerouac, Yolda ve Beat Generation ile tanışmam Medar sayesinde olmuştu. O günden yıllar sonra kendisine teşekkür edebilmiştim ancak. Zaten sonrasında da aramızdan ayrılmayı tercih etti. 

Yolda, insanın hayatını fena halde etkileme potansiyeline sahip kitaplardan. İnsanın kendi olmasının önünü açacak denli cüretkar. Basit yapısıyla insanı yormadan değişik alemlerde dolaştırıyor. Daktiloya takılan bir kağıt rulosuna aralıksız olarak tam 21 günde yazılmış. Sal Paradise ve Dean Moriarty'nin kendi halinde yol hikayesi.

Şöyle bir durum da var tabi. Kitabı daha başında ya seversiniz ya nefret edersiniz. Sevenlerle nefret edenler arasına ciddi bir çizgi çekebiliyor bu kitap. Okuyup da sevmeyenlerle gerçekten de aynı kafada olmadığımızı hemen her yıl görüyorum da oradan biliyorum.

Kitabı bulmak bu aralar yine zorlaştı. Yeni baskısı yapılmamış. Ancak sahaflardan bulanabilir gibi görünüyor. İncelemek isteyenler buradan kitap hakkında bazı önemsiz bilgiler edinebilir.

Hiç yorum yok: